TB kiskönyv vezetésének szabályai és megszűnése
A tb. kiskönyv vezetésének szabályai
- A tb. kiskönyvet a foglalkoztatónak kell kiállítani és vezetni.
- A biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor a tb. kiskönyvet köteles a foglalkoztatónak átadni.
- A foglalkoztató a tb. kiskönyvbe 3 napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét és a nyomtatványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi.
- A biztosítási jogviszony megszűnésekor bejegyzi a megszűnést, és a tb. kiskönyvet a biztosítottnak a biztosítási jogviszony megszűnésének a napján átadja (a biztosított az átvételt igazolja).
- A kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor a biztosítás megszűnésének időpontján kívül a tb. kiskönyvbe bejegyzi a jogviszony megszűnését közvetlenül megelőző 2 éven belül folyósított táppénz, baleseti táppénz, CSED, GYED (ideértve a hallgatói- és a nevelőszülői GYED-et is) és ÖFD időtartamát is. A biztosítási jogviszony megszűnését követően ún. passzív jogon folyósított ellátásokat is fel kell tüntetni a megfelelő rovatban, megjelölve, hogy az adott ellátás mikortól-meddig került passzív jogon folyósításra.
- Ha a biztosított a biztosítás fennállása alatt újabb biztosítással járó jogviszonyt létesít, az újabb foglalkoztató a tb. kiskönyvbe szintén bejegyzi a biztosításra vonatkozó adatokat, majd a tb. kiskönyvet visszajuttatja ahhoz a foglalkoztatóhoz, ahol a biztosítás előbb kezdődött.
- A tb. kiskönyvbe nem kell bejegyezni az alkalomszerűen teljesített megbízási jogviszonyokat, ha a megbízott a kifizető felé a megbízási díj kifizetésekor igazolja, hogy az eseti megbízási jogviszonyával egyidejűleg a Tbj. 6. §-ában meghatározott más jogviszonya alapján rá a biztosítási jogviszony kiterjed.
- Ha a biztosított az újabb biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyának kezdetekor a tb. kiskönyvet nem adja át, a foglalkoztató köteles a biztosítottat írásban felszólítani, hogy a tb. kiskönyvet az előző foglalkoztatójától szerezze be.
- Ha a biztosított azt nem szerzi be, erről a tényről a biztosítottnak írásban kell nyilatkoznia. Az írásbeli felhívást és a nyilatkozatot a foglalkoztató köteles 5 évig megőrizni. Amennyiben a biztosított a tb. kiskönyvet 30 napon belül nem adja át a foglalkoztató részére, akkor a foglalkoztató új tb. kiskönyvet állít ki.
- Ha valamely biztosított személy a jelenlegi jogviszonyát megelőzően egyéni vállalkozóként, mezőgazdasági őstermelőként volt biztosított, az egyéni vállalkozóként, mezőgazdasági őstermelőként fennállt biztosítási időszak igazolása érdekében az ügyfél hatósági bizonyítványt kérhet a székhelye szerinti kormányhivataltól.
- Ha a tb. kiskönyv betelt, újat kell kiállítani, és ahhoz csatolni kell a visszamenőleg 2 éven belüli biztosítási időket tartalmazó tb. kiskönyv(ek)et.
- Ha a tb. kiskönyvben a biztosítási időre vonatkozóan bejegyzett adatok hiányosak vagy nem egyértelműek, a kifizetőhelyet fenntartó foglalkoztatónak a biztosítási időre vonatkozóan a székhelye szerint illetékes, a kifizetőhelyi tevékenységét felügyelő fővárosi vagy vármegyei kormányhivataltól kell adatot kérnie (végzésben megkereséssel kell fordulni a kormányhivatalhoz).
- Elveszett, elhagyott, megsemmisült tb. kiskönyvet a kormányhivatal pótolni nem tud. Ilyen esetben a biztosított kormányhivataltól hatósági bizonyítvány kiállítását kérheti az egészségbiztosító nyilvántartásában szereplő biztosítási jogviszonyokról.
- A biztosítás fennállása alatt újabb biztosítással járó jogviszony létesítése esetén az újabb foglalkoztató az Igazolványba a biztosítási adatokat az előzőek szerint bejegyzi, és az Igazolványt visszajuttatja ahhoz a foglalkoztatóhoz, ahol a biztosítás előbb kezdődött. Ezen eljárás alól kivételt képez az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 1. melléklet 11. pontjában meghatározott megbízási jogviszony.
TB kiskönyv várható megszüntetése
A 2025. évi XXXIV. törvényt 2025. május 30-án hirdették ki - a TB-kiskönyv megszüntetéséről, valamint a köznevelési, szociális, gyermekvédelmi és fogyatékosságügyi területet érintő egyes törvények módosításáról. A TB kiskönyv megszüntetésére vonatkozó előírást ez a törvény nem tartalmaz, viszont 2026. január 1-jei hatályba lépéssel tartalmaz olyan rendelkezések, amely a papír alapú TB kiskönyv alkalmazásának megszüntetését tehetik lehetővé.
2026. január 1-jével a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvényt (Ebtv.) kiegészítik a következő 79/C. §-sal:
„Ha a kifizetőhelynek az egészségbiztosítási pénzbeli ellátás vagy a baleseti táppénz iránti kérelem elbírálása során, a tényállás tisztázása keretében korábban más kifizetőhely vagy az egészségbiztosító által folyósított egészségbiztosítási pénzbeli ellátásra vagy baleseti táppénzre, továbbá biztosítási időre vonatkozó adatokat kell beszereznie, akkor a kifizetőhely ezen adatokat az egészségbiztosító által működtetett elektronikus felületről kérdezi le ( 2025. évi XXXIV. törvény 19. §).
A 2026. január 1-jével módosítják a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998. évi XXXIX. törvényt is, bevezetve az e- TB kiskönyv vezetési kötelezettséget. Az új rendelkezések szerint az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaihoz kapcsolódó igények érvényesítése céljából az egészségbiztosítási szerv köteles lesz biztosítottanként elektronikus nyilvántartást (e-TB kiskönyvet) vezetni a biztosítási jogviszonyokról, valamint az Ebtv. szerinti egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokról és a baleseti táppénzről (ld. 2025. évi XXXIV. törvény 23. §). Ez a gyakorlatban feleslegessé teheti a papír alapú TB kiskönyv vezetését, ugyanakkor a papír alapú TB kiskönyvre vonatkozó jogszabályi rendelkezések változásáról egyelőre nem sikerült jogszabályi rendelkezést találni. A papír alapú TB kiskönyvre vonatkozó jogszabályi rendelkezések jelenleg az Ebtv. végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (Ebtv. Vhr.) 37.§ előírásai között találhatók meg, ahol a TB kiskönyv szakmai megnevezése: „Igazolvány a biztosításijogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” elnevezésű nyomtatvány, amelyre az Ebtv. Vhr. a továbbiakban: „Igazolvány” néven hivatkozik.
Digitális e-TB kiskönyv bevezetendő szabályaira, a 2025. évi XXXIV. törvény arról is rendelkezik, hogy 2026. január 1-jétől az elektronikus nyilvántartáshoz elektronikus lekérdező felületet kell elérhetővé tenni a kifizetőhelyek számára, illetve a biztosítottak az egészségbiztosítási szerv által üzemeltetett Betegéletút szolgáltatás keretében kérdezhetik le adataikat. kapcsolódó jogszabályi rendelkezés:
Az e-TB kiskönyv tartalmazza majd:
- A biztosított személyes adatait, TAJ számát
- Jogviszonyaira vonatkozó információkat (foglalkoztató neve, adószáma, jogviszony jogcíme, időtartama, munkakör, munkaidő)
a) a foglalkoztató neve, adószáma,
b) jogviszonyának jogcímkódja,
c) jogviszonyának időtartama,
d) jogviszonya szünetelésének időtartama,
e) jogviszonya szerinti munkakör (FEOR),
f) jogviszonya szerinti munkaidő mértéke
- Egészségbiztosítási pénzbeli ellátásaira és baleseti táppénzére vonatkozó adatokat
a) az ellátás jogcíme,
b) az ellátás folyósításának időtartama,
c) az ellátás naptári napi alapja,
d) az ellátást megállapító hatóság megnevezése,
e) a foglalkoztató neve és adószáma, amennyiben az ellátást az egészségbiztosító
állapította meg,
f) a gyermekápolási táppénz, a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj esetén az ellátásra jogosító gyermek születési neve, születési helye és ideje, továbbá a TAJ száma, amennyiben azzal a gyermek rendelkezi
Módosítani kell az adatkezelési tájékoztatókat is
A munkáltatók által a munkavállalóknak kiadott adatkezelési tájékoztatókat várhatóan módosítani kell, hiszen a TB-kiskönyv kivezetésével és az e-TB kiskönyv bevezetésével megváltozik a kezelt adatkör és az adatforrás jellege is. A korábbi, papíralapú dokumentumra való hivatkozás helyett az adatkezelési tájékoztatóban már az elektronikus társadalombiztosítási nyilvántartásra, valamint a munkáltató és az állami szervek közötti digitális adatáramlásra kell utalni. Emellett fontos, hogy a munkavállalók tájékoztatást kapjanak arról, hogy a munkáltató milyen módon, milyen rendszeren keresztül és milyen célból fér hozzá az elektronikus TB adataikhoz, és milyen garanciák vonatkoznak az adatok biztonságára.
A törvényjavaslat szerint a 2023. december 31. után keletkező ellátások adatai rögzítésre és átadásra kerülnek az új, elektronikus rendszerben.
Forrás:
1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 37. §
Magyar Államkincstár – Tájékoztató a társadalombiztosítási kifizetőhelyek részére