Ugrás a fő tartalomhoz
                                  Képzés -  Könyvelés  - Bérszámfejtés
  • Kezdőlap
  • Blog
  • Szolgáltatások
    • Bérszámfejtés
    • Társasház könyvelés egyszeres/kettős
    • Társasház mérleg-beszámoló készítés
    • Társasházak gazdasági ellenőrzése
    • Egyéni vállalkozók könyvelése
  • Képzéseink
    • Bérszámfejtés a gyakorlatban
    • RLB bérszámfejtő program képzés
    • Társasház könyvelés a gyakorlatban képzés
    • Egyszeres könyvelés a gyakorlatban
    • Elektronikus bevallás a gyakorlatban képzés
    • Egyéni vállalkozók könyvelés - e-bevallás képzése
    • Társasházak adózás képzés
  • Kapcsolat
  • Webshop
  • Törvények (hatályos)
  • Rólam mondták
  • Partnereink

Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményé

2025. júl. 26. 11:52, Nincsenek hozzászólások
Az MKOE FB posztja ma:

Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét egy ostoba törvényi definíció miatt.

A 2025. június 20-án hatályossá vált szakasz (Szja törvény 3.§ 64.) korlátozza, hogy az adómentesség alapját jelentő gyermekek utáni családi pótlék jogosultságot mely jogszabály alapján kell vizsgálni és az kizárólag az 1998. évi LXXXIV. törvény (Cst.) szerint családi pótlékot tartalmazza, így az 1999 előtti szerzett családi pótlék jogosultságok a törvény szövege szerint már nem számítanak.

A Cst. 1999-es hatálybalépéskor az átmeneti rendelkezésekben nem történt fogalmi egyesítés a korábbi családi pótlékokra vonatkozóan, de 1999 előtt amúgy jelentős eltérés volt a családi pótlék jogosultságok részletszabályai terén. Így komoly jelentősége van, hogy taxatív fogalom került a jövedelemadózás szabályai köré és az alapján kizárólag az 1999 utáni családi pótlék jogosultság számít.

A témáról részletes elemzést készített számunkra Józsáné Maczkó Gabriella, ami alaposan kielemzi az 1999 előtti családi pótlékot érintő jogosultsági eltéréseket is.

Az adóhatóság nem térhet el a taxatív fogalomtól!

A családi pótlékra 2025.06.19-ig az eddigi általános fogalmi rendszert kellett alkalmazni. Ez joglogikai szempontok alapján egyértelmű is volt. A taxációval, vagyis a tételes fogalommal - ami kizárólag a Cst.-re hivatkozik - már nem lehet bevonni az 1999 előtti családi pótlék fogalom rendeszerét a hasonlóság érve alapján. A minisztérium ehhez a szakaszhoz a fogalom egységesítésének célját fűzte indoklásul, amiből akár a szűkítési akarat is értelmezhető.

A szűkítési akarat feltűnik a nyugdíjas négy- vagy többgyermekes nyugdíjas anyák esetén is, hiszen 2016-től az éves átlagkereset négyszeresét meghaladó része után a munkáltatónak (kifizetőnek) szociális hozzájárulási adót kell fizetnie.

Mi lesz, ha ez így marad?

A családi pótlék módosítását a legutóbbi salátatörvény (2025. évi LIV. törvény 3. § (4)) vezette be, méghozzá a kihirdetést követő (!) nappal, azaz 2025. június 20-val! Az érintett körbe tartozó anyáknak már a 2025. július hónappal kezdődően megszerzett jövedelmeikre vonatkozóan személyi jövedelemadó fizetési kötelezettségük keletkezik a jelenleg hatályos törvényi előírások szerint! Ha az érintett körbe tartozó anyák nem vonják vissza a kedvezmény érvényesítésére adott nyilatkozatukat, és továbbra is érvényesítik az anyák adómentességét - és addig nem változtatnak a jelenleg hatályos törvényi előírásokon - akkor az adót legkésőbb a 2025. évről szóló szja bevallásukban be kell vallaniuk és be kell fizetniük, a téves nyilatkozat miatt a 12 százalék különbözeti bírsággal együtt! Fontos, hogy például egy ilyen SZJA bevallás kitöltéséhez és egyéb adózási kérdésekben a szakvégzettséggel és ilyen irányú gyakorlattal nem rendelkezők vegyenek igénybe szakértőket a bevallási és más eljárási feladatokra.

Ez csak félreértés vagy rémhírkeltés, igaz?

A törvény szövege alapján megállapítható, hogy az anyákat támogató adómentesség terén kifejtett politikai üzenetekhez képest - már megint - nem sikerült a megfelelő normaszöveget letenni az Országgyűlés asztalára. A dolog mégsem meglepő, hiszen a 2025-től kinevezett adóügyi államtitkárnak nincs adózási szakvégzettsége.

Természetesen tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint ilyen kizárólag „félreértésről” lehet szó. Korábban - például a Kata felnégyelésekor - is hibás jogszabályi szakaszokat a minisztérium nem kívánta kijavítani, hanem azokat erőszakosan átértelmezte és utasította az adóhatóságot a normaszöveggel ellentétes eljárásra. Ez a fajta jogalkotás és minisztériumi jogalkalmazási módszer is mutatja, hogy évek óta milyen alacsony a jogállamiság szintje Magyarországon.

A Nemzetgazdasági Minisztérium egyetlen helyes lépése, ha a jogszabályban szereplő definíció visszamenőleges korrekcióját javasolja a kormány számára, amely veszélyhelyzeti rendelettel teheti helyre a hanyag jogszabály előkészítés következményeit, aztán a parlament őszi ülésszaka foglalhatja azt törvénybe.

Az MKOE részéről emlékeztetünk, hogy az alanyi áfamentesség hasonló dilettantizmus mentén került bevezetésre 2025.01.25-én éjszaka, miután már elindult az adóév.

Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke


Nincsenek hozzászólások

Válasz







Legutóbbi bejegyzések

  • Tájékoztató az E-TB kiskönyv bevezetéséről
    2025. dec. 15.
  • Egyéni vállalkozás 2026. bevétel - kiadás összehasolító táblázat
    2025. dec. 15.
  • Egy kis összehasonlítás a változásokról 2025-ről 2026-ra
    2025. dec. 15.
  • Hogyan adózik az ingatlan bérbeadás?
    2025. dec. 8.
  • Kell-e számlát kiállítani a tulajdonosok részére a közös költségről?
    2025. dec. 8.
  • 2025. évvégi adóváltozások
    2025. dec. 7.
  • Lehet-e egy szerződés alapján csupán felszólító levéllel megszakítani az elévülést?
    2025. okt. 9.
Ha szeretne több információt kapni kérem, keressen 06 30 011 3767 

Kosár

A kosár üres.