Ugrás a fő tartalomhoz
Bérszámfejtés - Könyvelés -Munkaügy - Képzések
  • Kezdőlap
  • Blog
  • Szolgáltatások
    • Bérszámfejtés
    • Munkaügy
    • Tanácsadás
    • Társasház könyvelés
    • Társasház mérleg-beszámoló készítés
    • Társasházak gazdasági ellenőrzése
  • Képzéseink
    • Bér és TB vizsgafelkészítés
    • Bérszámfejtés a gyakorlatban
    • RLB bérszámfejtő program képzés
    • Társasház könyvelés a gyakorlatban képzés
    • Bérszámfejtő programok munkahelyi oktatás
  • Kapcsolat
  • Webshop
  • Törvények (hatályos)
  • Rólam mondták

Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményé

2025. júl. 26. 11:52, Nincsenek hozzászólások
Az MKOE FB posztja ma:

Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét egy ostoba törvényi definíció miatt.

A 2025. június 20-án hatályossá vált szakasz (Szja törvény 3.§ 64.) korlátozza, hogy az adómentesség alapját jelentő gyermekek utáni családi pótlék jogosultságot mely jogszabály alapján kell vizsgálni és az kizárólag az 1998. évi LXXXIV. törvény (Cst.) szerint családi pótlékot tartalmazza, így az 1999 előtti szerzett családi pótlék jogosultságok a törvény szövege szerint már nem számítanak.

A Cst. 1999-es hatálybalépéskor az átmeneti rendelkezésekben nem történt fogalmi egyesítés a korábbi családi pótlékokra vonatkozóan, de 1999 előtt amúgy jelentős eltérés volt a családi pótlék jogosultságok részletszabályai terén. Így komoly jelentősége van, hogy taxatív fogalom került a jövedelemadózás szabályai köré és az alapján kizárólag az 1999 utáni családi pótlék jogosultság számít.

A témáról részletes elemzést készített számunkra Józsáné Maczkó Gabriella, ami alaposan kielemzi az 1999 előtti családi pótlékot érintő jogosultsági eltéréseket is.

Az adóhatóság nem térhet el a taxatív fogalomtól!

A családi pótlékra 2025.06.19-ig az eddigi általános fogalmi rendszert kellett alkalmazni. Ez joglogikai szempontok alapján egyértelmű is volt. A taxációval, vagyis a tételes fogalommal - ami kizárólag a Cst.-re hivatkozik - már nem lehet bevonni az 1999 előtti családi pótlék fogalom rendeszerét a hasonlóság érve alapján. A minisztérium ehhez a szakaszhoz a fogalom egységesítésének célját fűzte indoklásul, amiből akár a szűkítési akarat is értelmezhető.

A szűkítési akarat feltűnik a nyugdíjas négy- vagy többgyermekes nyugdíjas anyák esetén is, hiszen 2016-től az éves átlagkereset négyszeresét meghaladó része után a munkáltatónak (kifizetőnek) szociális hozzájárulási adót kell fizetnie.

Mi lesz, ha ez így marad?

A családi pótlék módosítását a legutóbbi salátatörvény (2025. évi LIV. törvény 3. § (4)) vezette be, méghozzá a kihirdetést követő (!) nappal, azaz 2025. június 20-val! Az érintett körbe tartozó anyáknak már a 2025. július hónappal kezdődően megszerzett jövedelmeikre vonatkozóan személyi jövedelemadó fizetési kötelezettségük keletkezik a jelenleg hatályos törvényi előírások szerint! Ha az érintett körbe tartozó anyák nem vonják vissza a kedvezmény érvényesítésére adott nyilatkozatukat, és továbbra is érvényesítik az anyák adómentességét - és addig nem változtatnak a jelenleg hatályos törvényi előírásokon - akkor az adót legkésőbb a 2025. évről szóló szja bevallásukban be kell vallaniuk és be kell fizetniük, a téves nyilatkozat miatt a 12 százalék különbözeti bírsággal együtt! Fontos, hogy például egy ilyen SZJA bevallás kitöltéséhez és egyéb adózási kérdésekben a szakvégzettséggel és ilyen irányú gyakorlattal nem rendelkezők vegyenek igénybe szakértőket a bevallási és más eljárási feladatokra.

Ez csak félreértés vagy rémhírkeltés, igaz?

A törvény szövege alapján megállapítható, hogy az anyákat támogató adómentesség terén kifejtett politikai üzenetekhez képest - már megint - nem sikerült a megfelelő normaszöveget letenni az Országgyűlés asztalára. A dolog mégsem meglepő, hiszen a 2025-től kinevezett adóügyi államtitkárnak nincs adózási szakvégzettsége.

Természetesen tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint ilyen kizárólag „félreértésről” lehet szó. Korábban - például a Kata felnégyelésekor - is hibás jogszabályi szakaszokat a minisztérium nem kívánta kijavítani, hanem azokat erőszakosan átértelmezte és utasította az adóhatóságot a normaszöveggel ellentétes eljárásra. Ez a fajta jogalkotás és minisztériumi jogalkalmazási módszer is mutatja, hogy évek óta milyen alacsony a jogállamiság szintje Magyarországon.

A Nemzetgazdasági Minisztérium egyetlen helyes lépése, ha a jogszabályban szereplő definíció visszamenőleges korrekcióját javasolja a kormány számára, amely veszélyhelyzeti rendelettel teheti helyre a hanyag jogszabály előkészítés következményeit, aztán a parlament őszi ülésszaka foglalhatja azt törvénybe.

Az MKOE részéről emlékeztetünk, hogy az alanyi áfamentesség hasonló dilettantizmus mentén került bevezetésre 2025.01.25-én éjszaka, miután már elindult az adóév.

Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke


Nincsenek hozzászólások

Válasz







Legutóbbi bejegyzések

  • Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményé
    2025. júl. 26.
  • Új határidő az online számlaadat szolgáltatással kapcsolatosan 2025.09.15
    2025. júl. 3.
  • Személyi jövedelemadókedvezmény az egészségbiztosítási ellátásoknál 2025.07.01-től
    2025. jún. 10.
  • Csecsemőgondozási díj módosítás 2025. július 01-től
    2025. jún. 10.
  • Mi változik júliustól az alkalmi foglalkoztatás bejelentésekor?
    2025. máj. 28.
  • Közgyűlési jegyzőkönyv másolási díjának megfizetési módja
    2025. máj. 5.
  • Kizárás a közgyűlés határozathozatal szavazásánál
    2025. máj. 5.
Ha szeretne több információt kapni kérem, keressen 06 30 011 3767

Free Vector | Tshirt print old home telephone icon hand drawn sketch vector  background

Kosár

A kosár üres.

Log in

Incorrect password.




Forgot password?
Create an account
Login to existing account
My orders
My reviews
My details
Log out